Fel:You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '.d_galleri dg, .d_galleri dg2 WHERE dg.id_galleri = 20 AND dg.id_galleri = dr.id' at line 1 dawid - From the series Merit
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
MED OMVÄND OPTIK om "Dawid Merit", invigningstal pĂ„ MillesgĂ„rden av Lars O Ericsson: Vem, förutom Dawid, skulle ha kommit pĂ„ idĂ©n att göra konst av nĂ„gra smĂ„, till synes helt vanliga, obetydliga godisbitar? Och dessutom, genom att göra dem megastora, förvandla oss betraktare till lilleputtar. Dawid lĂ„ter det lilla och betydelselösa bli stort och mĂ€rkvĂ€rdigt, samtidigt lĂ„ter han oss, som gĂ€rna vill se oss som bĂ„de stora och mĂ€rkvĂ€rdiga, hastigt krympa i storlek - likt Alice i Underlandet. Ser vi noga efter sĂ„ mĂ€rker vi vidare att Dawid inte har valt de mest perfekta av godisbitar, utan tvĂ€rtom sĂ„dana som tycks behĂ€ftade med nĂ„got fel. Röda, orange, gröna och gula, har dessa formgjutna bitar förstorats upp och förvandlats till monumentala kroppar, vars fel och brister antar oroande proportioner. Inte sĂ€llan befinner de sig pĂ„ grĂ€nsen mellan abstrakt och figurativt, form och formlöshet, liksom anfrĂ€tta av nĂ„gon osynligt verkande kraft. Och det Ă€r just deras brist pĂ„ perfektion, deras defekter, som attraherar vĂ„r blick, men som ibland ocksĂ„ gör dem mĂ€rkbart oroande eller rentav hotfulla. Vore de felfria skulle de inte, misstĂ€nker jag, arrestera vĂ„rt seende som de gör. Den vita rymd som omger dessa kroppar Ă€r inte en negativ rymd, det Ă€r en rymd av aktiv tomhet. Fotbollen har kallats den viktigaste bagatellen i vĂ€rlden. Men glömde man dĂ„ inte godiset? Och viktiga bagateller, eller rĂ€ttare sagt, vad som anses vara bagateller, har alltid befunnit sig i centrum för Dawids skapande: en liten radannons i en dagstidning, punkter och prickar, nĂ„gra flugor, gem, ett gĂ€ng rostiga spikar, trĂ„dhĂ€rvor, en bit av en papperspĂ„se hittad pĂ„ en trottoar i New York. Exemplen frĂ„n de senaste trettio Ă„rens produktion Ă€r mĂ„nga. En gĂ„ng i tiden handlade konsten om de stora ögonblicken, om de stora hĂ€ndelserna och de stora gestalterna. Den moderna konsten övergav tidigt - eller reagerade hĂ€ftigt - mot denna optik pĂ„ det mĂ€nskliga. Men den moderna konsten har likvĂ€l fortsatt - fast i ett otal andra, inte lika uppenbara former - pĂ„ denna vĂ€g. Big is better. Eller sĂ„ sĂ€tts fokus de stora frĂ„gorna: vĂ€rldens lidande, svĂ€lt, krig och elĂ€nde. Allt detta och mer dĂ€rtill, har intresserat de moderna konstnĂ€rerna - icke minst de som arbetat med fotografi. Men det finns ytterligare en annan optik och - om Dawid ursĂ€ktar - logik. Enligt denna optik/logik Ă€r det ordinĂ€ra extraordinĂ€rt. Det banala, triviala och vardagliga behöver inte rĂ€ttfĂ€rdigas, de duger som de Ă€r. Framför allt duger de att göra betydande konst av. Detta Ă€r, som jag ser det, arvet efter James Joyce. Ingen visste egentligen före denne irlĂ€ndske förnyare av romankonsten vad det verkligt banala var. Joyce var den förste att skĂ€nka heroisk tyngd Ă„t en mĂ€nniska utan vare sig nĂ„gon egentlig storhet eller betydelse. Leopold Bloom i Odysseus Ă€r en helt vanlig mĂ€nniska, som till och med lĂ„ter sitt trĂ€ck och onanerar mitt framför vĂ„ra lĂ€sarnĂ€sor. Fast samtidigt, hur ovanlig, för att inte sĂ€ga unik Ă€r han inte? Bloom Ă€r en mĂ€nniska skildrad med en 360-gradig optik. Dawid förenar och blandar det andra hĂ„llit Ă„tskilt. Han verkar mellan antipoder och över motsatser. Han nĂ€rmar sig verkligheten pĂ„ skrĂ„, utan de konventionella kategoriernas förenklande uppdelningar. Han blandar bort korten, tar sig an det lilla för att nĂ€rma sig det existentiella: döden, skrattet och erotiken. Han blottar sig genom att bĂ€ra masker: allvarsmannens, KonstnĂ€rens (med stort K), men ocksĂ„ gycklarens, skĂ€mtarens, sjĂ€lvironikerns, gamĂ€ngens, buspojkens, vitsarens, jokerns, ordlekarens (MĂ©rit eller MerĂ­t?) och talmystikerns (i denna utstĂ€llning 11 svartvita, 33 i fĂ€rg, totalt 44 bilder). Ibland upptrĂ€der han som en fotografins Nacka Skoglund, serverar en fotografisk macka med en elegant klackspark. Dawid kortsluter sjĂ€lens ytterligheter, iscensĂ€tter sig sjĂ€lv - lĂ„t vara indirekt och bakom förklĂ€dnader - som ett uttryck för en grundlĂ€ggande tillbakadragenhet, en ovilja att synas. Dawid avklĂ€der tingen det vi vant oss vid att respektera och beundra dem för, letar i papperskorgarna, pĂ„ gatan och i den egna byxfickan. Samtidigt krĂ€ver han att vi skall Ă€gna dessa ting, ocksĂ„ de obetydligaste bland dem, uppmĂ€rksamhet. Han föredrar det enkla och av oss andra förbisedda. Hans ting ter sig avklĂ€dda, fast samtidigt ofta iklĂ€dda, ett inte alltför lĂ€ttillgĂ€ngligt fotografiskt sprĂ„k. Vi mĂ„ste anstrĂ€nga oss en smula om vi vill fĂ„ ut nĂ„got mer av Dawids bilder Ă€n deras yta; och, vilket Ă€r det svĂ„raste av allt, vi mĂ„ste ocksĂ„ kunna ifrĂ„gasĂ€tta oss sjĂ€lva, vĂ„r till synes sjĂ€lvklara ordning och vĂ„ra nedĂ€rvda hierarkier. Men just bristen pĂ„ pretentioner har, i Dawids fall, inte sĂ€llan framkallat anklagelser för att vara pretentiös. Han krĂ€ver att vi anlĂ€gger hans sĂ€tt att se. Han Ă€r dĂ€rmed inte helt lĂ€tt att Ă€lska, som konstnĂ€r alltsĂ„, ("Ingen Ă€lskar mig" hette för övrigt redan hans första utstĂ€llning). Men icke desto mindre vill han förföra och erövra oss. Ecce Dawid! Ingen tvekan om den saken. Han bjuder oss visserligen inte öppna famnen, men han hĂ„ller alltid dörren öppen. Jag tror att han skulle hĂ„lla med den James Joyce som sa: "Gör inte en hjĂ€lte av mig. Jag Ă€r helt enkelt en medelmĂ€nniska". Icke desto mindre: Som fotograf Ă€r Dawid ett "lejon" (Ă„tskilliga Ă€r de fotografiska konventioner han slitit i stycken), men han ryter inte. Han tvingar oss istĂ€llet att lyssna genom att sĂ€nka rösten. Dawids verk erbjuder oss, bland mycket annat, ingenting mindre Ă€n en ny förestĂ€llning om storhet. En storhet som varken söker glĂ€nsa eller förhĂ€va sig, utan som manifesterar sig bland skavanker, skrĂ€p och banaliteter, som lĂ„ter oss upptĂ€cka det fascinerande och vackra via det banala och tilltufsade. I detta ligger mĂ„hĂ€nda ocksĂ„ en moral gömd nĂ„gonstans. Men moralen lĂ€mnar jag denna gĂ„ng dĂ€rhĂ€n. LĂ„t mig istĂ€llet avsluta med att citera Ola Billgren, som i en text om Dawid - som Ola, med sina djupa insikter i fotografin, satte mycket högt. SĂ„ hĂ€r skrev Ola 1987: "För att slippa vara gisslan hos en vanmĂ€ktig sanningslidelse, driver Dawid med sig sjĂ€lv. Och denna humor Ă€r nĂ„got djupt allvarligt: den vĂ€nder pĂ„ skĂ€let för att tycka illa om fotografier" Lars O Ericsson
Dawid (Björn Dawidsson) +46 708 509 947  dawid at dawid dot nu  Dawid©2010