Instagram:  @dawid_björndawidsson



2019:



Boken "FIGURER" av Åke Persson från nya förlaget Boris Press. Med en text av Linda Bergman, fotografier av Dawid och formgivning av Petter Antonisen.
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid har en utställning på Stockholms Auktionsverk med vintageprintar från 70-talet flertalet reproducerade i boken "VÄLSTÅND".
bild
bild
bild
bild
2018:


Tre uppslag ur boken "Published: Photobooks in Sweden" av Niclas Östlind från förlaget Koenig Books. Här avbildas Dawids böcker "DAGRAM", "ROST" och "VERKLIGEN?!".
bild
bild
bild
bild
Dawid deltar i grupputställning på Dorothée Nilsson Gallery, Berlin med porträtt på Christer Strömholm.
bild
bild
Bok med bilder av Dawid om Ann Edholm i samband med att hon tilldelas Bildkonstnärsfondens Stora Stipendium. Formgiven av Greger Ulf Nilsson.
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid visar sex st 70-talsbilder på Fotografiska, Stockholm. Utställningen heter Sthlm Forever.
bild
bild
bild
Dawid visar tre fotografiska verk på CFHILL, Stockholm tillsammans med Charlotte Birnbaum ur serien "Plateux". Här också ett uppslag ur boken med samma namn från förlaget Walther König, Köln.
bild
bild
bild
bild
Fredagen den  12 oktober berättade Dawid om sin nya bok Välstånd på Söderköpings bokhandel och antikvariat. Sveriges äldsta bokhandel etablerad 1815.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild


Denna bok om 160 sidor innehållande 146 svartvita fotografier och 30 dikter av dawid kan beskrivas som en tidresa bakåt i tiden. Den var ursprungligen avsedd att publiceras 1976 men materialet har legat orört i en låda i drygt 42 år. Den är nu transformerad till modern digital teknik men är i övrigt oförändrad till innehåll och form.



bild
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid visar ett antal vintageprintar ur serien "ROST" på "HAUT" i Amsterdam
bild
bild

Dawid tolkar ett antal armaturer från Wästberg varav fem visades på Kastellholmen den 5 februari.

bild
bild
bild
bild



2017:




MEN.
49 fotografiska mansporträtt av Dawid
Nationalmuseum på Gripsholm slott, Mariefred
20 maj-27 aug

bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild



MEN.
160 sidor
59 illustrationer
Texter av Berndt Arell och Magnus Olausson
Formgivning av Patric Leo
Nationalmuseum Förlag, Stockholm 2017
ISBN 978-91-7100-869-5
bild
bild
bild
bild
bild
bild
The Monthly Art Magazine
Vol. 333, 2017
Text by Sookyoung Huh
bild
bild
bild
bild
bild

Grundemark Nilsson Gallery på Lindenstrasse 34 i Berlin kommer under perioden 3 mars – 22 april 2017 presentera ett antal fotografier ur den legendariska serien ROST av konstnären Dawid (Björn Dawidsson) f.1949. Det är den tredje soloutställningen med Dawid där galleriet denna gång vänder tillbaka till den serie som 1983 förändrade Sveriges fotoscen fullständigt, då Rost visades för första gången på Moderna Muséet i Stockholm.            

     Serien Rost - med de kontaktkopierade, subtila storformatsfotografierna på silvergelatinpapper - rörde om på konstscenen och skapade en animerad debatt med sitt nya, revolutionerande uttryck. Det var bilder av rostiga objekt, fotograferade mot en skugglös vit bakgrund, som både upprörde och älskades av publiken. En ny värld öppnades för det fotografiska uttrycket och för fotografi som konst.

     ”Om hur många fotografer kan det med rätta sägas att de har utvidgat och förändrat själva begreppet fotografi? Om mycket få. Till denna synnerligen exklusiva skara, också i ett internationellt perspektiv, hör emellertid fotografen och konstnären Dawid. När det sena 1900-talets fotohistoria – som nu är på väg att skrivas – skall sammanfattas, måste rätteligen en framträdande plats vikas för denne särpräglade utforskare av fotografins möjligheter och gränser. Viktiga bagateller, eller rättare sagt, vad som av de flesta anses vara bagateller, har alltid befunnit sig i centrum för Dawids skapande: en liten radannons i en dagstidning, punkter och prickar, några flugor, gem, ett gäng rostiga spikar, trådhärvor, en bit av en papperspåse hittad på en trottoar i New York. Eller som i sviten Merit (2005): Smågodis. Exemplen från de senaste fyrtio årens produktion är många.” (Lars O. Ericsson)

     Det förunderliga och genialiska i Rost är det skenbart enkla. Men betraktandet stannar inte i vad som egentligen är avbildat, utan vad som gärna uppstår är att man ser sina egna bilder i bilderna. Går man tillräckligt nära finns det också små nyanser att upptäcka i det till synes grafiska uttrycket. Dawid utmanar inte bara det fotografiska mediet utan får också betraktaren att fundera över vad hen ser och varför.

     Dawid var tidig med att arbeta med utställningsformen som helhet. I serien Rost är till exempel den djupa, blodröda färgen central och återfinns i ramar, bokomslag och utställningsaffischer. Vad det gäller ramar och printar gör Dawid allt arbete själv. Utställningen är ett enda sammanhängande konstverk.  Serien Rost, som är ett oavslutat och pågående arbete, ingick 2008 i en stor retrospektiv separatutställning över Dawids konstnärskap på Liljevalchs konsthall i Stockholm. 2014 visade Grundemark Nilsson Gallery Rost på Riga Art Space i Lettland och nu är det alltså dags hemma i Berlin.  En vidareutveckling av Rost är sviten M+M som 1993 ställdes ut separat på Folkwang Museum (Essen, Tyskland) med Ute Eskildsen som curator.

     En annan mycket uppskattad fotografisk serie av Dawid är Arbetsnamn Skulptur, senast visad i utställningen Callahan, Dawid, Sugimoto på Pace/MacGill Gallery, New York City 2016. I samband med detta gavs det ut en bok på Steidl Verlag med samma namn som utställningen. Här visas hur dessa tre viktiga och till synes disparata fotografer utforskar estetiska, tekniska och konceptuella möjligheter med det fotografiska mediet.Några monografier värda att nämna av Dawid är Beautiful Frames från 2001 (med redaktör Michael Mack från Mack Books, utgiven på Steidl Verlag), This is a Photograph från 2015 (med inledande text av Steven Henry Madoff, utgiven på Art and Theory Publishing) och Mot fotografiet från 1989 (med text av Ulf Linde, som gavs ut i samband med en mycket uppmärksammad separatutställning på Thielska Galleriet i Stockholm).

bild
2016:



bild
Här överlämnar Berndt Arell, överintendent på Nationalmuseum, Dawids fotografi av Hans Majestät Konungen, på dennes födelsedag. Bilden reproducerades som frimärke inför konungens 60-årsdag.
bild
bild

Dawid - This is a Photograph
400 sidor
283 reproduktioner
287 x 217 mm
Text av Steven Henry Madoff
Formgiven av Sandra Praun
Art and Theory Publishing, Stockholm 2015
ISBN 978-91-88031-06-8


bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
CALLAHAN DAWID SUGIMOTO
Utställning på Åmells konsthandel, Birger Jarlsgatan 14, Stockholm
23 januari - 12 fabruari

bild
bild
bild
bild
Bilder ur Dawids nya bok "This is a Photograph"
Bukowskis, Arsenalsgatan 4, Stockholm 
Öppet endast efter överenskommelse den 25 tom 29 januari

bild
bild
bild
bild
bild
2015:


Dawid ställde ut separat
med Grundemark Nilsson Gallery
på Paris Photo
10 november - 15 november


bild
bild
bild
bild
CALLAHAN
DAWID
SUGIMOTO

Pace/MacGill Gallery
32 East 57 Street
New York City

October 29 - December 19



bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
"Ett annat urval"

Christian Larsen Gallery
Hudiksvallsgatan 8, Stockholm

Till den 7 november



bild
bild
bild
CHRISTIAN LARSEN presenterar Dawid: Ett annat urval. Utställningen visar en annan sida av den kände svenske fotografen, vars konstnärliga signum är skoningslöst avskalade motiv utförda med laserprecision, stark närvaro och djup kunskap om det fotografiska mediet.

De fotografiska verken i utställningen är ett urval av redaktionella och kommersiella uppdragsarbeten som Dawid utförde under 80-, 90- och 00-talet. Fotomodeller, ansikten, klänningar, fjädrar och körsbär – där motiven har som syfte att marknadsföra, förhöja och ge mervärde. Sedda genom Dawids kameralins får motiven en pregnans som omedelbart känns igen från hans renodlat konstnärliga arbeten. Skillnaden här är fotoverkens ogenerade skönhet, slagkraft och estetisk skärpa som inte räds att behaga. Så här skriver Dawid själv om konsten att fotografera i dagens värld där alla är fotografer:

Vem som helst kan ju ta en bild idag. Kameran har ju till stor del tagit hand om det som förr var ett hantverk. Det har fått en del intressanta konsekvenser, många kommersiella bilder ser ut som om de är tagna av amatörfotografer. När jag en gång började, rynkade de etablerade fotograferna på näsan åt min “fula antifotografiska estetik”. Nu är det min tur att rynka på näsan åt den bildestetik som gäller idag. Frågan är om det är en ny typ eller om det är en naturlig följd av att så väldigt många fotograferar? Förr hade inte så många en kamera, nu är det ett överflöd av bilder och därmed blir också den förhärskande stilen amatörbildens. Komposition, färgskala, skärpedjup - allt det som hör det klassiska fotografiska hantverket till är mindre viktigt idag. Motivet är det som gäller och det leder till en slags voyeurism, långt från förfining. <…>

En bild kan tas på ett oändligt antal sätt. Den kan göras smakfull, flashig eller den kan vara barnslig. Naturligtvis behöver inte en elegant servis avbildas på ett elegant sätt - den kan vara krossad men vi kan ändå nå fram. Det ska finnas en medvetenhet med hur produkten avbildas. Vad vill man ha sagt? Det har blivit lätt för ett företag att säga “bilden kan vi ta själva” - men det går ju oftast åt pipan menar jag… Bilden kan ha rätt ingredienser, men sakna alla former av subtilitet. Och att tillföra det subtila är svårare än man tror - så enkelt är det. “

Dawid (Björn Dawidsson) är född 1949 och har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger. I höst är Dawid aktuell i en utställning tillsammans med Hiroshi Sugimoto och Harry Callahan på Pace McGill i New York, ett av världens främsta gallerier för fotografi. En ny bok kommer ut i samband med utställningen på förlaget Steidl.
bild
Sedan en tid tillbaka äger Norrköpings Konstmuseum två stora bilder ur serien # och dessutom har Centre for Creative Photography in Tucson, Arizona införskaffat tre vintagefotografier ur serien P-skuggor.
bild
I samband med lanseringen av parfymerna SG79/STHLM som är inspirerade och illustrerade med Stockholmsbilder av Dawid visas ett antal av dessa på Skajs Antikhandel, Nybrogatan 3 i Stockholm med början lördagen den 23 maj.



bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
FOTOKONST SOM GÄCKAR


Konsthallen Hishult inleder utställningsåret 2015 med att visa verk av Dawid – fotografen som ställt alla hävdvunna definitioner av begrepp som foto och fotokonst på huvudet.     

Dawid betraktas i dag som en av nutida svensk fotokonsts mest egensinniga företrädare. Med all rätt. Han har med åren gjort sig internationellt känd för sin konstnärliga flexibilitet, för sin ovilja att låta sig placeras i ett fack, för sin oortodoxt misstänksamma syn på det fotografiska mediet – i synnerhet när det gör anspråk på att förmedla ”sanningar” av ett eller annat slag. Men också för sin förmåga att ständigt hitta nya utmaningar för sin - trots det genuina misstroendet - fotobaserade kreativitet. I Hishult bjuds besökarna på ”Urval”, det vill säga omsorgsfullt valda och lika omsorgsfullt hängda smakprov från en handfull av de förmodligen hundratals hållplatser som kantat Dawids fotografiska resa från då till nu. 

24 år gammal debuterade Dawid redan 1973 med den svartvita småbildsserien ”Ingen älskar mig”. Den lämnade inga spår efter sig varför ”då” i det här fallet är 1983 – genombrottsåret. Liljevalchs visade ”Rost” – en serie grafiskt knivskarpa fotografier i svart och vitt, tagna med analog kamera, lyhört och målmedvetet framkallade i mörkrummet. Den optiska slagkraften var det inget fel på, inte heller det minimalistiska anslaget. Det enda som möjligen framkallade frågetecken var motiven. Svaret fanns i titeln. Rost. Rostfläckar och rosterosioner på krokiga spikar, snickarbods- och rännstensskrot. Funnet. Sett. Avslöjat. Makrofotograferat och synliggjort. Tillerkänt ett estetiskt egenvärde. Dessutom framkallande något av en aha-upplevelse. Där de hänger i ett sidorum till stora salen är det lätt – och förmodligen inte helt fel – att associera till två av 1900-talskonstens pionjärer: å ena sidan Marcel Duchamp som med sina ready mades förvandlade det banalt självklara och osedda till något extraordinärt och unikt, å den andra fotografen Christer Strömholm, som gav det mest fördolda - till exempel transvestiterna på Place Blanche - en plats i rampljuset. Han upphöjde dem till Bilder (stavat med stort B) och dokumenterade den bildburna ”sanningen” om ett verklighetsutsnitt. Utöver fototeknik och insikten om fotots status som Bild förmedlade han också kunskapen om verkligheten som motivkälla till Dawid under det år i början av 1970-talet då denne var elev vid Strömholms Fotoskola. I varje fall förmedlade han det som Dawid i sin fotokonst omtolkat till sanningssökandets essens: nödvändigheten av att ta sig förbi förutfattade meningar om vad som är sanning, om vad som är stort och smått, banalt och unikt, fult och vackert. För Dawid gav sökandet tidigt frukt: det finns ingenting så litet, så banalt och så likgiltigt att det inte äger en fotogenisk potential – det gäller bara att hitta den, skala av den och presentera den som det unikum den faktiskt är. 

Det kan handla om rost. Det kan också handla om burkar, flaskor, köksredskap som gråmålade placerats i putsade nischer. Perfekt ljussatta, fotograferade med svartfilm vit och framkallade på dunigt papper som varsamt tillvaratar alla varma gråtoner, förvandlas de till utsökta stilleben (Serien ”Arbetsnamn skulptur” från 1982-1988), på konsthallen hängda redan i entrén.  Här går tankarna till italienaren Giorgio Morandis avskalade och färgdämpade flask- och burkstilleben från 1900-talets första hälft. Två konstnärer skilda av tid och rum men förenade av sin omsorg om den vanligtvis obeaktade skönheten. Ytterligare två stillebenkonstnärer gör sig i sammanhanget påminda: spanjoren Sanchez Cotán (1600-talet) och fransmannen Jean-Baptiste Chardin (1700-talet) båda liksom Dawid och Morandi mästare i att skapa stor konst av vardagsbagateller. 

Tre målare och Dawid. En koppling som för Dawid torde kännas självklar i synnerhet som han uppfattar gränserna mellan måleri och foto som flytande. Fotorealismens konstnärer målade som vore de fotografer. Varför skulle då en fotograf inte kunna fotografera som vore det en målning? Möjligheten till gränsöverskridande experiment ökade drastiskt när digital teknik ersatte analog och photoshopprogram, scanners och printers mörkrummet. Teknikerna kan också mötas på halva vägen, som när en nagelfil, i kolsvart siluett förstorad till en kolfiberkniv förvandlas till bevis för nyss begånget mord när röd akrylfärg med pensel eller fingrar dras ner från dess spets (Ur serien LL, 1999).

Dawid understryker att han aldrig ger sig ut på motivjakt. Det är motiven som kommer till honom och pockar på uppmärksamhet. En handfull ytterst vanliga nummerlappar (modell äldre) fotograferas, förstoras och upphöjs från skräp till målerisk pop-konst - blir till bilder med stort B! (ur serien # 2003 -). En påse gelégodis – ett lakritshjärta, en grön dödskalle, en orange fisk, en röd knapp med klöverbladsmönster och en missformad lakritsklump (ur serien MERIT 2005-2006) genomgår samma måleriska metamorfos och förvandlar samtidigt betraktarna till Gullivers likar på besök i jättarnas land. I mina ögon mest flagrant är dock Dawids upptäckt av den egna signaturkrumeluren. Han fotograferade den, vände bilden ett kvarts varv, förstorade den rejält – mycket rejält – och stod med ett kalligrafiskt mästerverk i handen. Det skulle kunna vara tecknat med rödkrita, men är det inte. (Ur serien RRR från 2008 -).

Utställningens inledande serie, Arbetsnamn skulptur, bärs fram av en ögonbedräglig tredimensionalitet och de avbildade objekten har påtagligt skulpturala kvaliteter, traditionellt åstadkomna genom ett välavvägt spel mellan förkortningar, ljus och skugga. Ändå känner Dawid ingen som helst längtan efter att arbeta med tredimensionella objekt. Tvärtom. I en intervju förklarade han rent ut att hans ”kick är transkriberingen från tre dimensioner till två – från objekt till fotografi". Därmed är vi nästan framme vid utställningens näst sista hållplats, serien FSCC från 2007, som visas i övre galleriet. En serie miniracerbilar fotograferade uppifrån i distinkta färger och så totalt rensade från alla volymskapande skuggor att de framstår som bokmärksplatta, berövade sin gamla identitet och given en ny – från objekt till Bild. På den sista hållplatsen står det 2013. Den är hämtad ur serien MOR och transkriberingen har nått en ny dimension. Inga motiv finns kvar, varken platta eller tredimensionella. Bara färg, genomskinlig färg, på väg att förflyktigas och med nyanser lånade från grynings- eller skymningshimlar. En apoteos? Jag låter det vara osagt men det måleriska fotot är ett omtumlande och överraskande avslut på en utställning som har allt med fotokonst och mycket litet med foto att göra.


Britte Montigny
bild
2014:




Dawid deltar med verken nedan på utställningen \"Zum Zufall\"
på Kunstverein Kunsthaus Potsdam, Tyskland
27 oktober - 7 december

bild
bild
bild
bild
Norrköping, Sweden

bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid: Ex.

SHOOT GALLERY
Oslo

28 august - 25 octobre

bild
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid  participates in the exhibition End of an age - Artistic practices and techniques of analog photography

Museum Folkwang, Essen, Germany

June 28 to September 28
bild
ROST/RUST

Riga Art Space 

May 8 - June 5


bild
bild
bild
bild
bild
En modebild från 1990 av Dawid är till salu på Auktionsverket och visas på kulturtavlorna i Stockholm just nu.
bild
bild
Utställning/exhibition & katalog/catalogue:

Bilder ur serien Merit visas i Katarina kyrka, Stockholm tom 22 april

bild
bild
bild
bild
Utställningen ROST , också med en bok med samma namn (1983), var ett genombrott i Sverige för ett nytt fotografiskt förhållningssätt. Dawid/Björn Dawidsson klev fram som en tongivande bildskapare med stor kunskap om bildkonst.

Leif Wigh i Bukowskis Revue nr 38, 2014


bild
bild
bild
bild
bild
bild
Utställning/exhibtion & bok/book:

Mellan verkligheter, 
Fotografi i Sverige 1970-2000
Between Realities
Photography in Sweden 1970-2000

8 feb - 11 maj 

Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center

bild
bild
bild
bild
Utställning/Exhibtion:

Det synliga,
samtida svensk fotografi.
The Visible,
Contemporary Swedish Photography.

Artipelag

7/2-11/5

Dawid deltar med tre bilder.

bild
bild
bild
Utställning/Exhibtion:

Ett sätt att leva, 
Svensk fotografi från Christer Strömholm till idag.
A Way of Life,
Swedish Photography from Christer Strömholm until today.

Moderna Museet Malmö

1/2-18/5

Dawid deltar med ett antal bilder.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
2013:


bild
bild
bild
bild
DAWID - MK/AW
April 13 - June 1, 2013
SWEDISH PHOTOGRAPHY
Karl Marx Allee 62, 10243 Berlin

Dr. Andrew Fisher (center) talking at the opening.
bild
bild
bild
Ur boken "Still Life Work Life" från förlaget Art and Theory Publishing i samarbete med Hasselbladstiftelsen.
bild
DAWID - MK/AW
April 13 - June 1, 2013
Opening April 12, 7-9 pm

SWEDISH PHOTOGRAPHY
Karl Marx Allee 62, 10243 Berlin
bild
Dawid is one of Sweden’s most respected and well-known photo-based artists, who has always held an Avantgarde position. He has been called the country’s last modern and its first postmodern artist by renowned critics. With his strong focus on the formal aspects of photography, he constantly explores the medium’s material and visual possibilities as well as its limits, often balancing on a tightrope between the graphic and the photographic.

Being a master of seeing the existential beauty in “nothingness”, Dawid incessantly discovers new angles to look at those ordinary objects that surround us, simultaneously paying tribute to and questioning their given form. The radicalness, which characterizes Dawid’s works, lies in the constant testing and transgression of this threshold.
From 13 April to 01 June 2013 Swedish Photography exhibits a selection of Dawid’s newer series of works, which are probably his most radical up to date. Although still closely connected to his previous series such as RRR, visualizing objects of our daily lives, Dawid has taken a completely new direction with MK/AW. While his older works had an inherent static atmosphere, displaying and abstracting an object in the center of an otherwise empty space, the images of his new series MK/AW show an unprecedented dynamic that diffuses throughout the entire surface. Constructed from the ephemeral fuzzy structures of ordinary TV screens without broadcast signals, Dawid has created illusionary fabric-like surfaces, exploring the different woven textures of a moment that was never meant to be visible in the first place.

bild
bild
bild
Intervju av Jenny Morelli på tidningen F´s hemsida.
bild

Recension av 3D i Kvällsposten av Martin Hägg.
bild
bild
bild
bild

Ur boken "Man muss sich für bestimmte Dinge entscheiden." Steidl, Göttingen, Germany
bild
bild
bild
bild
bild

Ur boken "Swedish Photography Two", Swedish Photography, Berlin.
bild
2012:


bild
bild
bild
Ur nyutkomna boken "Contemporary Swedish Photography", Art and Theory Publishing.
bild
bild
Bilden till vänster är Dawids i boken "Tidslinjen/Timeline", Göteborgs Universitet.
bild
bild
Uppslag med bild av Dawid i boken "Tala om bilder" med texter av Bo Bergström och Stefan Ohlsson, Carlssons Förlag, Stockholm.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Söndagen den 2 december öppnar Dawid utställningen "3D" på Landskrona Museum. Den består av tre delar; Ett noggrant urval av äldre silverfotografier, ett stort antal uppdragsbilder samt en helt ny omfattande serie fotografier kallade Blueprints/Blåkopior som aldrig tidigare visats.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Idag, den 12 februari, är det sista möjligheten att se Dawids bilder i Moderna Museets, Stockholm, stora fotoutställning.
bild
bild
2011:



"En annan historia/Fotografi ur Moderna Museets samling" är en i november nyutkommen bok från Moderna Museet, Stockholm/Steidl med bland många andra bilder två av Dawid.
bild
bild
Lördagen den 19 november 12-16 öppnade Rönnells på Birger Jarlsgatan 32, Stockholm en utställning med originalfotografier ur boken KARS av Dawid.
bild
bild
bild
bild
bild
En intervju med Dawid av Hans Malm finns på Procenter.se. Missa inte att den går att ladda ner som PDF i en mer omfattande version till höger om MERIT-bilden.
bild
Fredagen den 9 september öppnade Dawid utställningen RRR på Swedish Photography i Berlin. 

bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Sommar; Dawid har en stor print föreställande Christer Strömholm hängande på utsidan av Fotografiska i Stockholm.
bild
bild
bild

Dawid (Björn Dawidsson) är en av få svenska fotografer idag som knappast behöver någon närmare presentation. Han har varit verksam som fotograf sedan slutet av1960-talet. Under 1970 och -80 talen gav Dawids enträgna arbete med att förflytta fotografiets gränser resultat i bl a utställningen och boken ROST på Moderna Museet i Stockholm 1984. Hans avantgardistiska arbeten med serier som RAY, DAGRAM och Arbetsnamn Skulptur har en tveklös betydelse för att fotografiet fick sin självklara plats i svenskt konstliv. Bilderna i boken KARS sträcker sig mellan år 1968 – 2011 och sammanfattar Dawids djupa intresse för bilar och bilkultur.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Långfredag t.o.m. Annandag påsk 10-17
Degeberga Konsthall
Tingsvägen 26
297 31 Degeberga

044-35 00 53
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Konstnärssamtal – Dawid och Niclas Östlind
Onsdag 13 april kl 18.00 på Konsthandeln
I samband med utställningen Kemigram samtalar fotografen Dawid (Björn Dawidsson) med Niclas Östlind på Konsthandeln.

Dawid är en av Sveriges ledande fotografer och en av de första som arbetade med konceptuellt fotografi. I sina arbeten tänjer Dawid på gränserna för vad som brukar betraktas som fotografi. Passa på att stifta bekantskap med en centralfigur i svensk fotografihistoria.

Seminariet ges i samarbete med Konstnärshuset. Plats: Konsthandeln, en halv trappa upp. Tid: onsdag 13 april kl 18. Ingen föranmälan. Välkomna!
bild

På torsdag den 31 mars öppnar Dawid utställningen Kemigram på Konsthandeln, Smålandsgatan 7, Stockholm. Bilderna visas till den 16 april.

bild

Det faktum att slumpen spelar en framträdande roll i Dawids kemigram innebär inte att de saknar avsikt – tvärtom. Här finns, som i alla hans arbeten, en väldefinierad avgränsning och en tydlig tanke, även om bildernas uttryck på ett synbart sätt vittnar om tillfälligheter och okontrollerbara processer. Den medvetet valda begränsningen tycks rent av vara en förutsättning för både den lekfullhet bilderna förmedlar och deras betydelser bortom det mest iögonenfallande. De består som regel av mörka former mot en ljus bakgrund och de har vad man brukar kalla en organisk karaktär, det vill säga mer avrundade än kantigt geometriska. Till det organiska hör också att de visuella gestalterna som uppträder har taktila egenskaper. Formerna som breder ut sig är sega, lätta som gas, förtätat ogenomträngliga, mjuka som päls eller taggtrådsvassa. Även om de inte avbildar något är det lockande att söka och se figurer, men mer än motiv handlar det om tillstånd, såväl fysiska som mentala.

På ett högst konkret sätt bär kemigrammen spår av sin tillblivelse och genom bruket av ljuskänsligt papper, framkallare och fix ifrågasätter och utvidgar Dawid etablerade föreställningar om fotografin. I sin nyfiket prövande hållning äger de släktskap med de tidigaste fotografiska experimenten och kemigrammen ingår i en tradition av så kallad kameralös fotografi. En annan namnkunnig utövare av denna genre var Strindberg, som oförmedlat ville fånga de andliga fenomenen på det ljuskänsliga materialet. Dawids arbeten är dock betydligt mer handfasta och det finns ett stort moment av konstnärlig vilja, som manifesterar sig inte minst i urvalet av de bilder som slutligen visas. Betraktade tillsammans blir det tydligt att det inom ramen för ett givet tema finns en rik flora av uttryck. Visserligen förenas kemigrammen av en igenkännbar familjelikhet men till skillnad från de flesta fotografiska metoder är varje bild unik. Det finns endast en av varje.

Niclas Östlind



bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
Med början torsdagen den 24 februari visas på Moderna Museet i Stockholm fotografier ur samlingarna i utställningen "En annan historia: I kamerans våld". Dawid är där representerad med ett antal bilder ur fem olika serier.
bild
Den 18-20 februari är Dawid representerad hos Gun Gallery, Stockholm på MARKET konstmässa i Stockholm.
bild
Vill man kan man fortfarande, triptyken gjordes 2010, införskaffa dessa bilder ur serien FSCC från Fotografiska i Stockholm. Var och en är i formatet 50x40 cm. Dessa motiv finns endast i detta format. För mer information kontakta Fotografiska.
bild
bild
bild
bild
2010:

bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
I boken "Åter till verkligheten" från Moderna Museet i Stockholm om fotografi under 70-talet finns tre uppslag med bilder av Dawid.
bild
bild
bild
bild
Boken om och med recept från anrika Operakällaren i Stockholm. Dawid har tjugo sidor bilder från vårliga morgonpromenader i densamma.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
JOBB/WORK var hela sommaren på Sturehof, Stockholm. Delar av materialet samt en hel del nya bilder visas nu på Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22, Stockholm.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild



LIVRAISON N° 4, 2010
bild
bild
bild
bild
bild


Nordic Light, Kristiansund, Norge
www.nle.no

Dawid visar 33 bilder ur 33 olika serier.
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
bild
FOTOGRAFI Nr 2, 2010
bild
bild
bild
bild
bild
Dawid (Björn Dawidsson) +46 708 509 947  dawid at dawid dot nu  Dawid©2010